Anmeldelse av Gubben og Katten - Tidenes gladeste jul - Film (2016)
| 2016-11-03 | Kinopremiere | Tyskland |
| 2016-11-24 | Kinopremiere | Danmark |
| 2016-11-25 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 2.6 av 6
Keyword: Jul

Serie: Gubben og katten - Pettson & Findus
| Gubben og Katten - Findus flytter ut (2018) | Gubben og Katten - Tidenes gladeste jul (2016) | Gubben og Katten: Masekråker og bestevenner (2014) | Gubben og Katten - Glemligheter (2009) | Gubben og katten og nissemaskinen (2005) | Gubben og katten (1999)

Gubben og Katten - Tidenes gladeste jul
  Barnevakten.no
  Moovy.dk
  6.5 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Fin julefilm for de minste

Publisert: [ 4. Desember 2017 ]

Sola kom vanligvis frem rett før jul, men i år var alt annerledes. I flere dager hadde snøstormen vart og den ville ikke gi seg. Men svært kort tid før jul klarner det opp og vinden løyer. Pettersen og katten Findus gjør seg klar til julefeiring, men da Pettersen skader foten, settes julefeiringen i fare. Særlig siden Pettersen er så sta at han ikke vil ta imot hjelp fra naboene, selv om han egentlig trenger hjelp. Det gjør at naboene tror Pettersen er veldig snål, selv om han egentlig er ganske snill. Da må katten Findus forsøke å redde julen som henger i en tynn tråd når den sta gubben ikke strekker til...

Jeg har ikke sett noen av filmene eller lest noen av bøkene. Det vil si at jeg er helt ny i ‘Gubben og katten’-universet til den svenske tegneserieforfatteren Sven Nordqvist. Dette er et univers der selv dyrene kan snakke. Handlingen foregår i bygde-Sverige med innslag av en del eventyr. Filmen er stødig dubbet til norsk med Per Skjøldsvik som Pettersen og Magnus Moen som Findus. Sammen med resten av dubbeskuespillerne gjør de dette til en sjarmfull affære som også passer for de yngre barna.

Filmen er laget i Tyskland og er en live action spillefilm, som er den andre i rekken. Første film kom i 2014: ‘Gubben og Katten – masekråker og bestevenner’, og dette er oppfølgeren. I tillegg til noen skuespillere får vi en rekke dataanimerte dyr og skapninger som liver opp tilværelsen. Scenografien er også veldig postkortaktig, nesten litt for idyllisk og lite naturlig. De visuelle effektene er også litt for polert til tider. Selv ikke snøen ser i nærheten av ekte ut.

Dette er best å se sammen med barn, da filmen byr på svært lite underholdning for de voksne. Det blir mye knall, fall, juleforberedelser og andre enkle ting som skjer. Men filmen har sterkt og overkoselig julefokus. Det blir flere vinterlige aktiviteter. Blant annet når katten Findus blir overivrig under snøstormen og vil ut. Da blåser det fullt av snø inn i huset som resulterer i at Gubben og katten kan lage innendørs snømann og snøballkrig. Ellers får du flere sledeturer, nordlys, ski, hugging av juletre, pakking av julegaver og selve julekvelden.

Dette var en veldig typisk men passe grei barnefilm. Filmen begynner med god sjarmfull julestemning med en miks av mange kjente julesanger. Og resten av filmen får du også mye kul julemusikk. Regien er ved Ali Samadi Ahadi. Han blir noe overivrig når han legger for mye på i skildringen av eksempelvis en aketur ned en skråning der Pettersen omtrent tar salto på sleden ned bakken og balanserer stående ned den ville bakken i et ellevilt tempo.

Filmen passer best på yngre barn opp til noen år inn i barneskolen. For de eldre barna, blir dette nok for enkelt. Alt er også veldig klisjemessig gjennomført, rent filmteknisk. Filmen blir med andre ord litt enkel og fartsfylt moro for de små. Dette blir noe for glatt i utseende for virkelig å få meg med på notene. Likevel skårer filmen bra på hjertevarme med en historie om vennskap og julefeiring med et bra budskap. Det gjør dette til et trygt valg for de minste. Og du lurer vel ikke en gang på om det går bra til slutt, fordi det har jo tittelen allerede avslørt.