Anmeldelse av Snatch - Film (2000)

Snatch
  Nationen.dagenstv.com
  Filmredaksjonen NRK
| |

Gangsterkomedie som oser av kulhet og sort humor

Publisert: [ 20. Mars 2018 ]

Etter et frekt diamantran der ranerne har kledd seg ut som ortodokse jøder, begynner ting å skje i underverdenen. En av ranerne Franky ‘Four Fingers’ skal bare levere noen mindre stener til sjefens fetter, Doug The Head, i London. En kjempediamant som ble tatt under ranet skal ta turen til New York til gangsteren Avi. Franky blir fristet til å sette en større sum penger på en ulovlig boksekamp med en av ranerne, Mickey O'Neil. Men Franky vet ikke at han blir ført bak lyset. Bookmakeren Boris The Blade, pantelånerne Vinny og Sol, samt sjåføren av fluktbilen, Tyrone, står parat til å rane Franky for alle diamantene hos bookmakeren. Nå går alt galt. Franky blir drept, og kjempediamanten har fått nye eiere. Problemet er at alle er ute etter diamanten, og ingen er i stand til å holde på den...

Dette er regissør Guy Ritchies andre spillefilm etter suksessen med ‘Lock Stock and Two Smoking Barrels’. Og Snatch er en ny gangsterkomedie smidd over samme lest som ‘Lock Stock ...’, bare ikke med en fullt så gjennomført historie. I første film var det penger og et par rifler som skiftet hender raskt, og i Snatch er det snakk om diamanter. Men der første film hadde en solid historie, er Snatch mye mer rotete i historiefortellingen og det er litt vanskelig å skjønne alt som skjer i begynnelsen av filmen. Heldigvis gjør ikke dette så mye for filmen, siden innpakningen og måten å presentere filmen på er såpass gjennomført.

Regissør Ritchie sammenlignes ofte med Tarantino, og det er ikke så dum etterligning. Begge har klart å tilføre noe nytt til gangsterfilmen. Ritchie minner litt om en britisk vri på Pulp Fiction med masse banning, kule replikker, høyt tempo og grov vold. Guy Ritchie har laget filmen med kjærlighet i form av mye kul klipping og fete kameraeffekter. Også scenografien er svært gjennomført skitten. Musikken er også temmelig gjennomført kul og funky med innslag av litt tatermusikk. Det gjør dette til en svært tøff film på flere måter enn bare handlingen. Dette er fremdeles en film med mye flott energi, friske og snåle rollefigurer og mye sort deilig humor. Noen av rollefigurene er ganske karikerte, men de fungerer bra i filmen. Helt troverdig er ikke denne gangstersuppen, til det er den skrudd litt for mye til, men så er jo dette ment som en deilig mørk komedie, og da er slike friske og snåle rollefigurer en velsignelse for filmen.

Filmen har mye artig rå vold og deilig mørk humor i filmen. Vi får se gangsterne i fri dressur. Noen er ikke så smarte, imens andre har vett i både nøtten og nevene. Volden er rå og brutal og står ofte i sentrum for galgenhumoren. Det blir mange oppgjør i filmen og det morsomme er å se hvem som lurer hvem og på hvilke måter. Morsomt er det også med ulovlige boksekamper der boksetalentet Mickey aldri skjønner hvilken runde han skal gå ned for telling i. Slikt blir det mye tap av svarte penger på. Det er også morsomt for hvorfor filmen har fått navet Snatch. Det har den etter hunden som svelger en gummileke som piper når man klemmer på den. Den uoppdragne hunden har en del morsomme scener i filmen og piper selvsagt når den puster.

En god del av skuespillercrewet på ‘Lock Stock ..’ er også med i Snatch. Det gjelder stjerner som Jason Statham og Vinnie Jones. Sistnevnte er ikke så mye med, men har en av de kuleste dialogscenene i filmen når han gir en lekse til tre kriminelle som står å sikter på på ham med noen pistoler bør trekke unna for hans Desert Eagle .50 Magnum som i alle fall er ekte nok i forhold til de falske pistolene til gjengen. I andre roller treffer vi kjente navn som Benicio Del Toro (Traffic), Ewen Bremner (Trainspotting) og selveste Brad Pitt. Og den som stjeler mesteparten av showet i denne filmen er nettopp Brad Pitt som leverer en legendarisk rolle som den irske sigøyneren Mickey O'Neil med den grøtete dialekten som ingen skjønner hva sier. Mickey er innvolvert med det meste av handling i filmen som jeg ler og flirer høyt av.

Dette er en skikkelig kul gangsterkomedie. Filmen er ikke like gjennomført som ‘Lock Stock ..’, men ikke så langt bak i kvalitet. Den er jo litt i samme gaten som regissørens første film, men har en del kule nye momenter å fare med som gjør at dette også blir både morsomt og svært underholdende. Dialogen er jo også gull til tider der den med god timing leverer alt i mellom smarte og dumme replikker i møte gangsterne i mellom. Med andre ord er det vel på sin plass å si at Snatch er blant de beste gangsterkomediene som er laget. Det er alltid spennende når Guy Ritchie kommer med ny film, selv om han ikke til nå har kommet helt opp på høyden til de to første filmene som han leverte med ‘Lock Stock ..’ og ‘Snatch’. Om du ikke har sett de to nevnte filmene, er det bare å skaffe seg dem først som sist, fordi de er noe du må ha om du liker filmsjangeren.