| Logo
Anmeldelse av Dracula 3D - Film (2012)
( + )
Film: Dracula 3D (2012)
Kategori: Grøsser, Romantikk, Thriller
Land: Italia, Spania, Frankrike
Regi: Dario Argento
Spilletid: 110 min
Mediarating: 2.2 av 6
Keyword: Vampyr, Dracula

Serie: Dracula
| Renfield (2023) | Dracula Untold (2014) | Dracula 3D (2012) | Dracula II: Ascension (2003) | Dracula - Dead and Loving It (1995) | Dracula (1992) | Nosferatu - Vampyrens hevn (1979) | Dracula (1979) | Dracula A.D. 1972 (1972) | Count Dracula (1970) | Taste the Blood of Dracula (1970) | Dracula Has Risen from the Grave (1968) | Dracula: Prince of Darkness (1966) | Dracula (1958) | Dracula (1931) | Nosferatu (1922)

Andre kritikkratinger fra media:
Dracula 3D
  efilmcritic.com
  MovieCrypt.com
  Fat Guys at the Movies
  Los Angeles Times
  RogerEbert.com
  Uncut.dk
  slantmagazine.com
  Filmfront
  The Dissolve
  Examiner.com
  Antagony & Ecstasy
  The New York Times
  popmatters.com
  Cinefantastique
  Captain Charismas Filmblogg
Andre filmdatabaser
  3.6 IMDB ( Internet Movie Database )
  1.4 Rotten Tomatoes
  1.3 Rotten Tomatoes - publikum
Ratinger fra Filmkikk-Redaksjonen
  Pål
Tips oss om manglende kritikk på filmen:
AnmeldelselinkKarakterSkala
| |



Anmeldelsen:

Dario Argentos forsøk på en Draculafilm

Publisert: [ 26. August 2018 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Ingress:

På vei hjem fra kjæresten blir Tania jaget av en stor overnaturlig ugle som dreper henne. Litt senere kommer Jonathan Harker til landsbyen fordi han skal jobbe for adelsmannen Greve Dracula. Samtidig forsvinner Tanias kropp fra kirkegården. Ved ankomst til Draculas slott, blir Harker møtt av Tania som forsøker å forføre ham. Dracula avbryter sansen og viser Harker biblioteket han skal katalogisere. Etter dette begynner andre mystiske ting å skje i slottet og livet til Harker og hans nærmeste står på spill...

Anmeldelse:

Filmen åpner med at Dracula kommer i form av en ugle i natten. Vi får også se at Dracula kan gjøre seg om til en rekke dyr og transportere seg til nesten hvor som helst. Men til tross for at Dracula har mange kule knep, ser han ikke like karismatisk ut som vanlig. Det blir noen blodige scener når Dracula slår til og dreper med bare hendene. Han klarer til og med å kutte av hoder med fingrene. Slottet til Dracula ser også ganske kult ut, selv om det er lite og du får i tillegg noe stemning i form av ulvehyl i natten og lignende.

Regissør Dario Argento har laget mye bra opp igjennom sine aktive år, men den siste tiden av hans regivirke, har det kommet mye middelmådig fra den gamle mesteren. Argento prøver seg her på sin versjon av den klassiske Draculahistorien, og han lykkes bare delvis innimellom. Jeg føler ikke Argento har nok nytt å tilføre for å rettferdiggjøre denne filmproduksjonen. Likevel er dette merkbart bedre enn hans forsøk på den andre klassikeren, ‘Phantom of the Opera’.

‘Dracula 3D’ har flotte omgivelser og fotoarbeidet er tidvis veldig fungerende. Det blir mye nærbilder i slåsskamper og lignende. Det er også noen nakenscener. Effektene ser ikke like bra ut hele veien som flammene som brenner en vampyrinne i det hun tar i en bibel. Disse ser svært datalaget ut. Scenen med kneleren er heller ikke perfekt og føles nesten mer rar enn skremmende. Noen av kulissene er heller ikke stort å skryte av.

Konklusjon
Filmen føles litt langdryg til tider og er raskt sett og raskt glemt. Det er ikke så mye spesielt som sitter igjen etter at du har sett denne filmen. Den kommer garantert ikke til å sette spor etter seg, selv innen Dracula-filmatiseringer, der klassikerne er milevis foran det denne stiller opp med. Filmen blir til og med litt ufrivillig komisk til tider med stiv dialog, lite passende filmmusikk og dårlige skuespillerprestasjoner. Det gjør at filmen ser unødig billig ut til tider. Selv ikke skuespillere som Rutger Hauer og Asia Argentos små roller klarer å sette sin spiss på produksjonen.

Det er med andre ord en del som trekker filmen litt ned i søla. Likevel er dette helt ok skuring, selv om det ikke er stort å skryte av på så mange plan. Dario Argento har satt sitt preg på filmen, men han har ikke klart å få dette til å skille seg ut i særlig positiv forstand. Argento er best når han holder seg til intrikate krimgåter og litt mer slasherskrekk. Dette ble nesten rett og slett latterlig lite kunstnerisk.

Filmkikk.no © Filmkikk 2024

Filmkikk på facebook

Filmkikk på Instagram

Vår personværnerklæring (GDPR)