Anmeldelse av Tucker & Dale vs Evil - Film (2010)

7.6 IMDB ( Internet Movie Database )
  6.8 Filmweb.pl
| |

[2015-07-17] - Farseliknende frisk genrelek av Tore

Morderiske misforståelser med mye mørk humor

Publisert: [ 11. Februar 2019 ]

Tucker og Dale er to venner som ønsker å ha en fredelig ferie i skogen. De har kjøpt seg en rønne i skogen og tenker å drikke, kose seg og slappe av i fred og ro. Men så kommer en gjeng ungdommer og terroriserer dem. Det vil si at ungdommene begynner å uheldigvis å dø i det Tucker og Dale tror er selvmord, og ungdommene er overbevist om at det er Tucker og Dale som er på ferde...

Vi får den typiske historien om ungdommer som drar på ferie for å feste og kose seg men ender opp i det de tror er noen landsbyidioter som driver å dreper folk. Dette viser seg selvsagt ikke å stemme, men ungdommene tror det fordi folk blir drept en etter en. Drapene er heller uhell enn meningen. Vi snakker folk som snubler inn i en kvistkvern, ungdommer som spidder seg selv på greiner i skogen og en rekke andre uhell.

Politiet blir også innblandet og det ser ikke bra ut når Tucker og Dale kommer slepende på de blodige beinlemmene til han som falt inn i kvistkvernen. Dette skaper mildt sagt et forklaringsproblem for dem. Og slike scener er det mange av. Det blir heller ikke bedre av at Dale ikke er vant til å snakke og være rundt jenter. Både Tucker og Dale ser og så veldig alternative ut og ser ut som typiske utskudd i lokalsamfunnet som kan være troendes til hva som helst galt. Men ikke la utseende dømme disse, fordi de er egentlig helt harmløse.

På coveret får du inntrykk av at dette kanskje kan være en slasherfilm, noe det også er, men på en helt annen måte enn det man forventer. Fordi dette er nesten en motsatt slasherfilm uten en skikkelig morder. Om du har sett en del slasherfilmer fra før av, så er dette utrolig moro å oppleve alle referanser og se alle klisjeene som filmen spiller på til stadighet. Men filmen gir mer parodier på skrekkelementer i alt fra klassiske filmer som ‘The Texas Chainsaw Massacre’ til ‘Friday the 13th’. Det blir også noe harselering med andre skrekkfilmer for å variere litt i det vi får presentert.

Digger all den hodeløse humoren og de absurde situasjonene som oppstår underveis i filmen. Jeg lo godt flere steder av den åpenbart mørke humoren som kommer til syne i filmen. Men til å være en ‘nesten’-slasher er dette ganske uskyldige greier. Det er ikke noe særlig skrekk å snakke om i filmen. Selvsagt blir det en del blod til tider, men det er humoren og rollefigurene som står i fokus. Og så hyggelige som Tucker og Dale er så er det vanskelig å mislike de to som roter seg opp i mye rart.

Du merker at filmen er laget på et lavt budsjett, men det gjør ikke så mye når filmen er så morsom, frisk og leken i presentasjonen. Lavt budsjett er jo også ofte et kjennetegn på de filmene som ‘Tucker & Dale vs Evil’ parodierer. På den måten passer filmskapelsen perfekt inn i hva det skal etterligne og parodiere. Filmen treffer også veldig godt i måten den skaper humorsituasjoner på. Dette er med andre ord meget gjennomført i alle ledd.

Alt i alt er ‘Tucker & Dale vs Evil’ en veldig god komedie om du har sett litt skrekkfilm fra før av. Den kan fungere for resten av filmtitterne også, men da må man være vant til mørk humor og at det kan by på andre mørke situasjoner. Det er mye ironi i humoren og liker hvordan filmen portretterer de to likandes karene i front. De skaper mye sjarme og humor i sin tilstedeværelse. Er litt kult at filmen heller ikke er laget i Hollywood, men i Canada. Ikke at det synes så mye på filmen, men filmskaperne ser ut til å i alle fall ha fått gjøre som de ville, og regissør og manusforfatter Eli Craig skal ha stor ros for hva han har fått til med filmen. Personlig digget jeg det filmen gav meg, men det er ikke en film for alle, da den er noe sær i formen. Likevel synes jeg filmen fortjener en svak femmer på terningen, fordi den er så vellykket i det den forsøker seg på.

Terningkast : 5-