Anmeldelse av Saw - Film (2004)

André
| |

[2015-09-11] - Fascinerende og jævlig puslespill av Tore
[2010-02-27] - Torturporno av Kristine

Den spesielle seriemorderen er løs...

Publisert: [ 10. Mai 2019 ]

To menn våkner opp på et stort fliselagt toalett. De sitter fast i en kjetting som er festet til beinet deres. Svaret blir å lete etter ledetråder rundt dem for å komme seg løs. Et annet sted har en politimann vært på sporet av en skruppelløs morder ved navn Jigsaw i lengre tid, og nå setter han inn alt for å fakke morderen. Morderen på sin side viser seg å være veldig godt forberedt på alle mulige måter. Spillet er i gang...

Filmen begynner på et avgrenset tilgriset og skittent toalett. To menn er låst fast med kjetting. De får kun utdelt en sag og litt ledetråder for å finne ut av hva som foregår. Det skapes forventninger om at de kan komme seg løs om de bruker hodet. Ved siden av dem ligger det en død mann som har skutt seg selv i hodet. De får også kontakt med en seriemorder som har laget labyrintene med feller. Hans spesialitet er å gjøre slik at hans ofere må drepe seg selv eller ofre andre for å komme seg løs fra smertelabyrinten.

Saw er en film som tok verden med storm da den kom. Den startet et voldsomt grunnlag for en helt ny populær filmserie der såkalt ‘torturporno’ spiller en vesentlig del av underholdningsverdien. Med det ble Saw raskt en snakkis og skapte en helt nytt fenomen innen den populære skrekkfilmen. Undertegnede likte den første filmen ganske godt i første gjennomsyn, men oppfølgerne ble hardere å svelge for meg. Men nå skal jeg gi hele serien en ny sjanse og se filmene i rekkefølge.

Det er en veldig gjennomført mørk og dyster stemning i filmen. Filmen har en del tvister og spenning i jakten på morderen. Noen ganger er etterforskerne veldig tett på morderen, men den psykopaten er smart og har tenkt gjennom mye for å ha forskjellige måter å komme seg unna på. Men Jigsaw er ikke uskadelig eller udødelig, han er bare veldig god på å snakke seg ut av problemer. Vi følger for det meste nåtiden, men vi får også noen tilbakeblikk som forklarer litt av fortiden til flere av rollefigurene.

Manuset til filmen, er skrevet av James Wan og Leigh Whannell. Det er smart lagt opp. Historien og scenarioet som danner konseptet er solid lagt opp. Dette kan minne litt om filmen Cube til tider. I begge filmene får vi se folk forsøke å overleve feller og de kjenner ikke hverandre fra før av. Men her er det ikke forskjellige fellerom, men forskjellige folk som blir utsatt for mekanismer festet til kroppen som kan drepe dem om de ikke gjør det de blir bedt om. Det hele oppleves som ganske solid gjennomført.

Dette er med andre ord en annerledes seriemorderfilm, med en morder med en spesifikk agenda. Filmen er litt tveegget, fordi det er vanskelig å si helt hvem man heier på. Særlig når man får vite bakgrunnshistorien til de som sitter i fella. Men uansett så er det menneskelig å feile, så jeg heller nok mest for å heie på de som sitter i saksa, enn de som får andre til å lide. Synes også Jigsaw er en litt for sleip og kald fisk som det er vanskelig å føle noe for, annet enn avsky. Og jeg synes dermed at Tobin Bell gjør en god figur som Jigsaw. Han spiller den uspiselige seriemorderen med stor innlevelse og med en dyster stemme. Bell blir med det ett av 2000-tallets store skrekkfilmikon og er hele Saw-seriens ansikt utad.

Regien er ved James Wan, som her gjør sin filmdebut i Hollywood. Wan er i senere tid blitt kjent for en rekke populøre skrekkserier som inkluderer verk som Insidious og Conjuring, men Wan har også forsøkt seg på actionfilmer som Fast & Furious 7 og Aquaman fra DC-universet. Saw er der hele eventyret startet for Wan. Han klarte å skape en stødig film med Saw. Den nådde ut til veldig mange og hadde gjennomført og visuelt skittent og kaldt preg over det hele.

Filmen er bra spennende og oppleves som mer thrilleraktig enn skrekkaktig. Den er derimot noe voldsom til tider, som bringer den litt over i skrekksjangeren. Saw er bra laget til å være laget på relativt lavt budsjett, men oppleves likevel ikke helt som et skrekkfilmmesterverk av de sjeldne. Det mangler det siste lille ekstra for at filmen skal ta helt av, men likevel er dette en god film som gjør at jeg vil premiere filmen med en svak femmer på terningen. Det som trekker opp er det rå konseptet og den gode historien rundt. Liker også mysteriedelen med filmen ganske godt, i det at vi ikke vet helt hva som egentlig foregår.