Anmeldelse av Hairspray - Film (2007)

Filmfeber.no
  NRK
  StudVest
| |

Fengende musikal fra det sorgløse 1960-tallet

Publisert: [ 20. Mai 2019 ]

Vi følger Tracy Turnblad. Hun er en kraftig jente med høyt hår, et stort hjerte og mye sjarme. Hennes store lidenskap er dansing og sang. Drømmen er å opptre på "The Corny Collins Show", som er byens kuleste danseprogram på tv. Men det er bare det at hun ikke helt passer inn i TV-ruten etter de vanlige normene. Hennes kropp er for kraftig og hun sliter med en overbeskyttende mor som ikke vil at hun skal prøve seg på TV, da hun kan bli skuffet. Men dette stopper ikke Tracy. Hun er nemlig i sitt ess på dansegulvet og synger som en Gud, med et vinnende vesen, men er det nok?

Dette er en musikal i samme ånderag som Grease med store drømmer og høyt hår og en evig optimisme i samfunnet i de glade sekstiårene i USA. Filmen er basert på John Waters kultklassiker med samme navn fra 1988. Jeg liker veldig godt budskapet i filmen. Det er fokus på de fargedes rettigheter i tillegg til å akseptere folk som de er. Dette er noe som alltid fenger og danner et godt utgangspunkt for filmen i et hjertevarmt manus med noen bråkmakerfigurer som prøver å spolere moroa.

Det er ikke ofte det blir lagt gode musikaler med godt innhold i en flott filmatisk innpakning. Hairspray er en slik film, der det meste stemmer. Jeg ble veldig positivt overrasket over Hairspray og hvor bra filmen er skrudd sammen. Det er alt fra fotoarbeidet, dansekorrografien, sangtekstene, musikken og klippearbeidet. Adam Shankman som har laget en del halvgode filmer som Wedding Planner, Dusinet fullt 2, i tillegg til Sparksklassikeren A Walk to Remember som har mer for seg. Men med Hairspray har Adam Shankman med andre ord virkelig truffet blink og leverer hans beste film til nå i karrieren.

Skuespillet er også meget bra hele veien, selv om jeg synes John Travolta ble litt mye å svelge som dame. Synes han overspiller en del og så føles det utrolig rart å se ham som fyldig dame. Det blir rett og slett mer komisk enn bra å se Travolta slik. Nikki Blonsky er et funn i hovedrollen. Hun er utrolig sjarmerende, dyktig til å synge og danser som en gud. Blonsky er virkelig med å feste grepet til filmen å få den til å henge sammen i alle faser. Ellers får vi se andre storheter som John Travolta, Christopher Walken, Michelle Pfeiffer og Zac Efron i birollene.

For min del overrasket denne filmen meg litt. Jeg hadde ikke forventet å få en musikal som appellerte så mye til meg. Nå er ikke sangtekstene og musikken like hitsterke hele veien, men musikalen fungerer veldig godt likevel. Jeg lar meg rive med av de mange musikalske innslagene og i samsvar med dansen. Liker veldig godt rollebesetningen og det faktum at jeg knyttes til rollefigurene. Budskapet er også noe jeg bryr meg om og filmen er ypperlig skrudd sammen. Det mangler dog kanskje det siste lille ekstra for at dette skal bli en super klassiker, men dette er svært severdig og lett å trykke til sitt bryst. Jeg gir filmen en stor tommel opp og premierer den med en svak femmer på terningen: