Anmeldelse av Legofilmen 2 - Film (2019)
Regi: Mike Mitchell, Trisha Gum
Spilletid: 106 min
| 2019-02-15 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 4.2 av 6
Keyword: Will Ferrell

Serie: LEGO
| Legofilmen 2 (2019) | Lego DC Comics Super Heroes: The Flash (2018) | Lego®Batman filmen (2017) | Lego®Ninjago Filmen (2017) | Lego DC Comics Superheroes: Justice League - Gotham City Breakout (2016) | Lego DC Comics Super Heroes: Justice League vs. Bizarro League (2015) | LEGOfilmen (2014)

Legofilmen 2
  Metro (UK)
  SciFiNow
  Chicago Tribune
  USA Today
  San Francisco Chronicle
  Rollingstone.com
  MovieWeb
  Arizona Republic
  Nerdist.com
  Barnevakten.no
  The Straits Times (Singapore)
  BBC
  Financial Times ( Ft.com )
  9 Rotten Tomatoes
| |

[2019-02-14] - Fremdeles friskere og smartere enn det meste! av Tore
[2019-12-11] - Fortsatt god underholdning av Torstein

‘Legolekekonflikt’ mellom storebror og lillesøster...

Publisert: [ 10. August 2019 ]

Vi skal igjen på besøk til Emmet og hans store kjærlighet Villstil som vi møtte i første omgang. Vi får se at en mystisk general fra rommet angriper verden, og tar Villstil, Batman og gjengen til fange. Og når det viser seg raskt at det er den kraftfulle dronning Harruset Håpefull som står bak bortføringen. Det gjør at Emmet må ut på en reise i verdensrommet for å forsøke å redde sine venner og stoppe verdens undergang i forma av armammageddon...

Jeg var svært positiv til den første Lego-filmen som overrasket meg stort. Derfor gledet jeg meg stort til oppfølgeren. Men det viser seg raskt at ikke oppfølgeren er av samme lekenhet og humorsjarme. Dette føltes mer mørkt med filmreferanser i alt fra Jurassic Park til Mad Max-filmene. Filmen føltes også litt lite helhetlig og er en fargesprakende forestilling der du får veldig mye av alt mulig rart.

Manuset er ikke like godt som første Lego-film. Emmet må i denne filmen endre seg fra den superpositive personen til en mer tøffere person for å redde sine venner og være klar for å møte de utfordringer som møter ham. Det er veldig mye fart og action i filmen, nesten på samme måten som Transformers-filmene, bare i lego-versjon. Filmen kommer også med gode norske stemmer, som gjør filmen godt rustet til å glede også de mindre barna.

Filmen er bra animert og skaper en bra legoatmosfære, men dette var ikke like magisk som første omgang. Igjen får vi en legofilm som du lekte med lego når du var liten, men historien blir litt utvannet og for altomfattende til at jeg klarer å bry meg skikkelig om det som skjer. Humoren er også mye mer oppramsende enn treffende, selv om dette også denne gangen er imponerende laget.

Den første legofilmen hadde mer kjente legoklosser og figurer. I forsøk på å skape noe helt nytt, så føles andre omgang litt mer alternativ. Synes også filmen føles litt mer hul enn første omgang, som hadde mer sjarme, humor, og en drøss med populærkulturelle referanser. I andre omgang blir det flere sanger, mer action og mye sykt mye handling. Dette skaper et mer barnslig preg på filmen, og denne andre filmen fungerer nok best på barn enn voksne.

Populærkulturelle referanser er populært for tiden og denne filmen er full av dem, men dette er ikke like vellykket som den første Lego-filmen eller for den saks skyld de populær Deadpool-filmene på dette punktet. Dette føltes ganske variert, snålt og nesten like syreaktig som ‘Alice in Wonderland’. Sangene er heller ikke bedre enn i første film, men denne andre filmen er mer musikalaktig enn første omgang. Humoren er også slapppere og mindre treffende.

Men selv om jeg har vært ganske negativ til filmen, er dette langt i fra noen dårlig film, bare ikke like gjennomført som første ‘Lego-filmen’. Jeg ble nok også litt preget over at fallhøyden er stort fra første film og at ikke forventningene mine ble helt innfridd. Men jeg tror barna vil like dette, fordi dette er både fartsfylt og passe ellevilt, slik barn ofte omfavner.

Derimot ble dette litt mer slitsomt for meg som voksen, og jeg er ikke vanskelig av meg og ser på meg som ganske barnslig og altetende. Likte dog bedre moralen og leksjonen på slutten bedre enn begynnelsen på filmen. Der settes ting mer i perspektiv og mye av inntrykket reddes inn.