Moriareviews.com
| |

Attack of the killer kast   [2014-10-09]
Episode 14: Hell Comes to Frogtown

[2023-09-18] - Kortanmeldelse: Helsprø greier av Lars-Erik

Svært undervurdert kultfilm med stor underholdningsverdi

Publisert: [ 29. November 2019 ]

Etter atombomekriger befinner vi oss i en naken verden. Den tidligere kriminelle Sam Hell (Roddy Piper), er den siste fruktbare mannen på jorden. Han sendt på et farlig oppdrag for å redde åtte kvinnelige fanger fra et beryktet mutantsamfunn kjent som Frogtown. Tvunget til å bruke et eksplosjonsapparat som vil detonere hvis han avviker fra oppgaven sin, må Sam risikere mye for å redde kvinnene og menneskeheten fra utslettelse...

Jeg er stor fan av postapokalyptiske filmer, og dette var en film jeg ikke hadde sett. Synes også filmen leverer fra første stund på en skikkelig sjarmaktig måte som gjør at filmen heller føles som litt mer tiltrekkende enn frastøtende og gir meg en opplevelse jeg sent vil glemme. Vil faktisk berømme filmen for måten den er laget på. Den er rett og slett veldig underholdende og har den rette entusiasmen som smitter over på meg. Det hele er laget på en skikkelig sprudlende 1980-tallsmåte som det er lett å omfavne.

Allerede i åpningen ser vi at filmen ikke er laget på et høyt budsjett, men likevel er det noe veldig sjarmfult og kreativt over denne kultfilmen. Det samme kommer frem i skuespillet som ikke er veldig pertent, men det er ikke slikt man ser denne filmen for uansett. Jeg liker veldig godt settingen og konseptet. Filmen har en veldig kul og mystisk filmmusikk som jeg digger. Spesielt skaper filmen en helt spesiell og mystisk stemning fra første stund. Det gjør at jeg begynner å virkelig interessere meg for handlingen i filmen.

Roddy Piper er derimot ganske kul i hovedrollen. Ja, det er han fra John Carpenters 1980-tallsfilm ‘They Live’, som kom samme år som ‘Hell Comes to Frogtown’. Og her spiller den kule duden på en sjarmfull måte som preger filmen. Og som i ‘They Live’ har Piper en kul tilstedeværelse som passer som hånd i hanske med denne filmen. Tittelen på filmen er et herlig ordspill med dobbel bunn. Det er ymtet på både i forstand med helvete og også at hovedrollefiguren rett og slett heter Sam Hell.

Hovedrollefiguren, Sam Hell, har en helt spesiell anordning rundt underlivet som gjør at han får støt om han gjør ting han ikke skal. Dette er noe som får mye fokus og fungerer fint i filmen for å bryte opp stemningen. Filmen har også noen sexscener, som mange b-pregede filmer ofte har for å spe på underholdningen. Det blir også en seksuell spenning mellom kvinnene som holder hovedpersonen fanget og ham. Men dette blir aldri direkte snuskete. Dette har bare lettere nakenhet som en pupp i ny og ne.

Regien er ved R.J. Kizer og Donald G. Jackson. De har god kontroll på filmen som fremstår som litt av en godbit av en b-film. Filmen er enkelt laget, men med en kreativ og herlig b-film-ånd som løfter inntrykket av filmen en del hakk. Liker de mange rare elementene i filmen som den rosa ‘speisa’ bilen de bruker som ser herlig ut i det solbadede ørkenlandskapet. Atmosfæren i filmen er ganske gjennomført og det gjør meg direkte nysgjerrig på verdenen vi befinner oss i. Synes filmskaperne også leverer når vi kommer til Frogtown som minner litt om et Star Wars-aktig sted med mye rare skapninger i froskeform. Froskekostymene ser også ganske kule ut og skaper en snålt uttrykk på filmen.

Filmen føles både rar, kul og spennende. Det er også en litt artig form for humor som setter farge på filmen. Liker også veldig godt musikken i filmen som innehar mange kreative lydspor av kjente melodier, men det er også noen themes som er helt unik for filmen og de er også gode. Filmmusikken er bra variert og likevel med en helhetlig rød tråd som følges gjennom verket. Synes scenografien derimot er veldig varierende, i alt fra god til litt småcrappy, men heldigvis er det som er front i bildet som regel interessant å se på. Så får det heller være at bakgrunnene har mer å gå på visuelt sett. Og sammenligningen med Star Wars som jeg har nevnt før, kommer til sin rett i flere scener og sammenhenger. Eksempelvis er dansescenen foran en lederfrosk ganske lignende underholdningsscener foran Star Wars-skurken Jabba the Hutt på flere måter.

Filmen bringer frem en entusiasme i meg som jeg kjente i ung alder da jeg så filmer som ‘The Stuff’ og andre lignende kultfilmer. Men selv om jeg har skrytt mye av filmen, så oppleves den også tidvis som litt ‘trashy’, men samtidig er dette også blant det bedre lavbudsjetts sci-fi som er laget. Det er en sjanger som er vanskelig å få bra til på små budsjetter. Liker at ‘Hell Comes to Frogtown’ er en såpass gjennomført film. Digger både action, sci-fi og all humoren. Om du ikke har sett ‘Hell Comes to Frogtown’ og liker eldre sci-fi/action-filmer så er dette noe du bør prøve deg på.