Anmeldelse av Karsten og Petra på vinterferie - Film (2014)
Film: Karsten og Petra på vinterferie (2014)
Kategori: Barn
Regi: Arne Lindtner Næss
Spilletid: 75 min
| 2014-01-24 | Kinopremiere | Norge |

Serie: Karsten og Petra
| Karsten og Petra på skattejakt (2018) | Karsten og Petra ut på tur (2017) | Karsten og Petra lager teater (2017) | Karsten og Petra på safari (2015) | Karsten og Petra på vinterferie (2014) | Karsten og Petras vidunderlige jul (2014) | Karsten og Petra blir bestevenner (2013) | Karsten + Petra (2004)

Karsten og Petra på vinterferie
  Side3
| |

[2014-01-23] - Småsjarmerende vinterferie av Tore

Sjarmerende familiefilm for de små

Publisert: [ 23. Mai 2020 ]

Karstens foreldre krangler og den planlagte sydenferien går i vasken på grunn av det. Da er det bra at Karsten kan ble med sin beste venn Petra på hytten til hennes morfar. Humøret er imidlertid svingende da Karsten tenker på mor og far som krangler. Han vil ikke at foreldrene skal gå fra hverandre. Karsten er også redd for å miste sin beste venn til fordel for en som er dyktigere enn ham på ski...

Igjen skal vi tre inn i Tor Åge Bringsværd og Anne G. Holts kjente og kjære barnebokunivers. Etter å ha sett den første filmen nylig, var jeg klar for film nummer to i rekken. Første film var veldig koselig, jeg så derfor frem til neste film i serien. Og denne er hakket bedre enn første omgang. Rollefigurene har satt seg og man kan tre inn i dypere materie og med større spenning.

Det er ikke lett å være liten. Man skjønner ikke nødvendigvis alt som skjer rundt en da. Karsten er redd for at foreldrene hans skal bli skilt. Han har nemlig hørt skrekkhistorier fra barnehagen om at noen dro på ferie for å komme hjem til to hjem med dobbelt sett med gaver og dobbel bursdag. Karsten er lei seg og vil ikke ødelegge vinterferien for andre på grunn av hans humør.

Denne gangen er Karsten med Petra på hytten. Der går de på ski og er med på skirenn. Karsten er ikke så god på det. Men da kommer slagordet: ‘Øvelse gjør mester, bare se på Esther’. Esther er Petras morfars venninne og hun har vært en gammel hopplegende i sin ungdom. Men Karsten føler at han må imponere Petra for å holde på henne som venn. Et hopp i den store hoppbakken blir filmens store antlimaks. Kosedyrene Løveungen og Frøken Kanin er også selvsagt med og spiller også denne gangen en stor rolle.

Også i denne filmen får vi to sjarmfulle midtpunkt. Elias Søvold-Simonsen og Nora Amundsen virker å være enda mer trygg foran kamera. Og til tross for et manus med dystrere undertoner er denne filmen også blitt en fin film som kjører på sjarmoffensiven og gleden gjennom det hele. Dette er en film som tar barneunderholdning på alvor. Det er ikke så mange filmer som blir laget for denne aldersgruppen utenom animasjon og det er jo herlig for dem å få noe på norsk som de virkelig kan relatere seg til.

Undertegnede er også fremdeles såpass barnslig at selv barnefilmer kan fenge. Har nok ikke klart å legge helt barnet fra meg. Derfor er det bare topp å se en norsk kvalitetsbarnefilm i ny og ne. ‘Karsten og Petra på vinterferie’ er en svært vellykket film som treffer bra på det den forsøker seg på. Dette er akkurat passe spennende for de små og gir oss voksne som omgåes barn en fin film å se sammen med de små. Jeg har nok av fritid til å se film på, det beste er å variere og da kommer også barnefilmer som naturlige deler av det.