Anmeldelse av The Return of the Living Dead - Film (1985)
( - )
Film: The Return of the Living Dead (1985)
Kategori: Splatter, Grøsser, Sci-Fi, Komedie, Monster-film
Regi: Dan O'Bannon
Spilletid: 91 min

Serie: Return of the Living Dead
| Return of the Living Dead 4: Necropolis (2005) | Return of the Living Dead 5: Rave to the Grave (2005) | Return of the Living Dead 3 (1993) | Return of the Living Dead Part II (1988) | The Return of the Living Dead (1985)

The Return of the Living Dead
  80sreborn.com
  Creative Loafing
  Zap2it.com
  7M Pictures
  Arkansas Democrat-Gazette
  9.1 Rotten Tomatoes
  7.9 Rotten Tomatoes - publikum
  7.3 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Zombiene roper på hjerne!

Publisert: [ 10. Januar 2021 ]

Vi følger en ung Freddy på hans første dag i sin nye jobb som lagermedarbeider i et medisinsk firma. Sjefen, Frank, gir Freddy en omvisning på lageret. Der ser han skjeletter, halve hunder og til og med en død kropp i kjølerommet. Alt er ment for medisinsk forskning. Frank lar Freddy få med seg en hemmelighet om at filmen Night of the Living Dead var basert på en ekte sak. Det viser seg nemlig at et eksperimentelt militært, kjemisk stoff betegnet som 2-4-5 Trioxin resulterte i reanimering av de døde.

Det viser seg også at det kjemiske stoffet er blitt sendt til firmaet ved en feiltakelse og Frank viser Freddy stoffet, men så skjer det noe galt og litt av gassen lekker ut. Den får dem til å miste bevisstheten og da de våkner til liv igjen viser det seg at flere døde forskningsobjekter er blitt reanimert, og også et menneskelig kadaver. Nå er gode råd dyre og situasjonen kommer raskt mer og mer ut av kontroll etter hvert som alt begynner å spre seg og de døde våkner til livet rundt dem...

Liker rollefigurene og de vi møter. Ungdomsgjengen i filmen er svært gjennomført bøllete og fargerik på en måte du ikke finner lenger på film. Dette var et resultat av 1980-tallets kule bøllefremtoning som var så rar og typisk at den sjarmfulle fremtoningen stikker igjennom underholdningsverket. Digger hun med det store oppsatte svarte håret med blå striper på siden. Du får også oppleve jenta som elsker å gå naken. Men til tross for rollefigurene vi følger, er dette mer en film der de døde står i fokus og zombiesituasjonen formidles.

Filmen har sine røtter i en roman skrevet av John Russo med samme navn. Dette er den første filmen i John A. Russos filmtrilogi ved navn ‘The Living Dead’. Filmens manus er skrevet av John A. Russo og Dan O'Bannon som er medforfatter på Alienfilmene. John A. Russo var også med å skrive manus til George A. Romeros zombieklassiker, Night of the Living Dead fra 1968. Romero og Russo utviklet hver sine filmserier, som gikk i ulike retninger. Det er nemlig en god del forskjeller på zombiene fra ‘Night of the Living Dead’-universet og ‘Return of the Living Dead’-universet. De største forskjellene er at zombiene er raskere og kan løpe, er sterke og intelligente og noen kan til og med snakke. Istedenfor å prøve å spise kjøttet, dreper de for deres hjerner. Det gjør dem direkte livsfarlig på en skremmende måte. Og resten skal jeg ikke avsløre her for deg som ikke har sett filmen.

Filmen er regissert av Dan O'Bannon. I forhold til det tøysete tegnede coveret, er dette en film jeg synes virkelig overrasket meg i positiv retning. I forhold til George A. Romeros filmer er dette en film med mye mer humoristisk tilnærming og er langt mindre alvorlig. Digger også at filmen er bra morsom også og leverer varene sine. Effektene er også meget gode i sin praktiske form. Filmen er meget stilig bygget opp. Også med tanke på historien i filmen. Filmen er meget sjarmfult laget og ting er akkurat passe over the top skrekkaktig.

Fotoet er også ganske kult. Filmingen med slow motion i det piskende regnet er heftig. Scenen da de døde kommer opp fra gravene er sykt bra laget og blant det bedre som er laget i skrekkfilm av dette slaget. Vanligvis er ikke slike effekter gjort i fullt lys, men dette avslører hvor bra dette egentlig er laget. Synes også at scenen hvor den døde kvinnen fra graven intervjues om hvorfor de spiser folk er utrolig gjennomført i forhold til tid. De døde ser ganske kul ut, men de kunne vært mer gjennomarbeidet når man ser dem i sterkt lys.

Dette er en feiende flott og kul zombiefilm, som føles som en av de bedre filmene i sjangeren. Stemningen i filmen er til å ta og føle på. Filmen er bra spekket med innhold. Litt ut i filmen skjer det mye på en gang. Til en forandring får vi virkelig handlekraftige zombier som kan løpe, snakke, hoppe, tenke og alt annet som ikke zombier er ment å gjøre. Dette er en hyllest til zombiefilmen, bare veldig stilig og gjennomført kreativ og annerledes. Filmen er også veldig morsom i all sin sjarmfulle og eksplosive fremtoning med deilig mørk humor. Det er relativt mye action i filmen. Jeg satt helt klistret gjennom hele filmen og underveis lurer jeg veldig på hvor dette vil ende. Slutten er også meget solid, gjennomført kul og morsom.