Anmeldelse av Meg 2: The Trench - Film (2023)

7.3 Rotten Tomatoes - publikum
  5.6 IMDB ( Internet Movie Database )
  2.9 Rotten Tomatoes
| |

Langt bedre enn første og skikkelig gøy actionunderholdning

Publisert: [ 8. August 2023 ]

Vi følger Jonas Taylor som er den hardtslående kraften i et forskerteam der han er altmuligmann og dykkerekspert. Han har hatt en del erfaring med en gigantisk forhistorisk hai som han kaller ‘The Meg’. Men her må han slåss mot langt flere haier i tillegg til andre store sjøskapninger når galskapen slipper løs på en måte som minner litt om samme vis som Jurassic Park. Det som i alle fall er sikkert er at han må gi sitt ytterste for å få kontroll på situasjonen og redde en ferieøy med mer fra den totale katastrofe…

Du vet litt hva du går til når du ser en film av dette kaliberet. Jeg husker godt da jeg så første film, og den ble jeg megaskuffet over. Den hadde en veldig dårlig oppbygning og vi fikk mye dårlig CGI-haier og litt for lite haiaction etter min smak for en film som nesten varte i to timer. Men det beste med denne andre filmen er at den innfrir der den første skuffet. Dette er tvers igjennom gøy når filmen stormer som verst. Dette er så tanketom action som du får. Det er både humor og usannsynlig action i god harmoni. Jason Statham har også mer drive i denne filmen enn den første. Men selv om jeg virker noe positiv i starten her, så er denne filmen langt i fra perfekt, men det er en langt bedre film enn sin forgjenger, som jeg ikke synes noe særlig om.

Filmen begynner på en øy for 65 millioner år siden, med en dinosaurscene med Jurassic Park-fealing. Der noen øgler blir skremt av en dinosaur som prøver å spise dem. Han jager dem ned mot sjøen og så kommer en Megalodon og spiser dinosauren i siste sekund. Og med denne kule starten roer dette seg mer ned i nåtiden. En Megalodon rømmer fra sitt område og da er galskapen løs. Da blir dette litt mer lignende som Deep Blue Sea fra 1999. Du får en del scener da folk er 100 prosent sikker på at de er trygg for så å bli spist i neste sekund, nesten litt som talescenen til Samuel L. Jackson i Deep Blue Sea.

Vi får en del tid med Jason Statham etter starten. Vi ser ham først på et containerskip der han slåss mot alle om bord for så å stikke av i sjøen med et fly. Disse scenene er litt standard action/slåssing. Men så roer alt seg ned og begynner å bygge opp spenningen sakte men sikkert igjen. Filmen kvitter seg med noe daukjøtt etter hvert. Du vet nesten litt hvem som dør først her, alt etter om de fortjener det eller ikke. Undervannsscenene er litt trauste, men vi får mye tid med haien. Det blir også noe Haisommeraktig, selv om det er langt flere haier i Meg 2.

Men selv om filmen har en lovende start så er det en lang oppbygning til der 'gøyen' kommer skikkelig igjen. Det er ikke før du kommer til Fun Island der moroa for alvor begynner. Der får vi en ferieøy alla den vi møter i Piranha 3D og stemningen på denne delen av filmen er også veldig lignende som Piranha 3D. På øyen får vi også se noe lignende til Jurassic Park-scenene med Velociraptorene i gresset i film nummer 1 og 2. Det blir også noe King Kong moment mot slutten med en gigablekksprut i kamp mot Megalodoner. Og sist men ikke minst skal man ikke avskrive ‘one-man-armyen’. Ja, jeg snakker selvsagt om Jason Statham. Han leverer sakene og er umenneskelig god på å slåss mot forhistoriske gigantiske haier.

Filmen er alt annet enn troverdig, men det er ikke det man går til, når man skal se en slik film. Dette er fjærlett og tanketom sommeraction av simpleste form. Det som også er litt digg er at filmen aldri prøver å være seriøs og spiller på det den er, i stedet for å vikle seg inn i noe den ikke mestrer å håndtere. Det er dog ikke så mye blod i filmen, og det er sikkert for at også barn skal lokkes til kinosalen for å se filmen. Det blir en del haispising, men det er ikke særlig brutalt og dette fortegner seg kun som tegneserievold. Det er også en god del humor som serves gjennom replikker, vold og slåssing. Synes også at regissør Ben Wheatley, gjør mye riktig med oppfølgeren til The Meg.

Jeg er godt fornøyd med Meg 2. Den leverer langt over det jeg hadde forventet, og den underholder meg på et nivå den første filmen ikke var i nærheten av. Dette begynner som en kul blockbuster, så mister den noe moment, og starten står til en treer på terningen, men så er siste del meget gøy igjen og leverer til en firer på underholdningskalaen. Det gjør at dette er en film som treffer godt for sin målgruppe. En safe film som innfrir forventningene, selv om den aldri briljerer, men serverer deg en god del variasjoner og lignende av ting du har blitt servert før og som fungerer.

Om du liker Jason Statham og lot deg underholde av første film, er det ingen grunn til at du ikke skal se denne andre filmen. Den er langt bedre enn den første Meg-filmen, og Statham passer også bedre inn i opplegget. Filmen er bra spennende, gøy, morsom og har en god del mer action enn første film. Med andre har nok filmskaperne hørt litt på kritikken som første film fikk, selv om dette aldri blir noe i nærheten av et Oscarfrieri på noe plan. Det skal dog nevnes at datagrafikken og effektene er langt bedre enn i første omgang de også. Dermed ruller jeg en sterk treer på terningen og en anbefaling for actionfansen.