Anmeldelse av The Fighter - Film (2011)

filmstedet.no
  P4
| |

[2011-02-25] - Velspilt og karakterdrevet drama av Pål

Blod er tykkere enn vann

Publisert: [ 9. Februar 2011 ]

’The Fighter’ er historien om halvbrødrene Dickie Eklund og Mickey Ward som begge er boksere. Storebror Dickie hadde tidligere talentet og troen, men manglet dømmekraften og ender til slutt gjentatte ganger i fengsel grunnet crack- og stoffavhengighet. Lillebror Mickey er det derimot ikke noen som har så store forventninger til, han lever i storebrors skygge. Da Mickeys store sjanse plutselig dukker opp er han ikke sen med å gripe den, men på veien må han kjempe mot flere ting, blant annet en splittet familie, kjæreste og en broket familiestolthet grunnet sin narkomane bror.

Regissør David O. Russel har tidligere gitt oss sterke filmer som ’Three Kings’ og ’I Heart Huckabees’. Produsent er Mark Wahlberg selv, og han har gått en meget lang vei for å virkeliggjøre denne filmen. Blant annet er den forberedt i mange år samt at han har fraskrevet seg inntekter for filmen, dette for å få finansiert den. Til slutt sto han altså igjen med dette lille mesterverket av et sosialrealistisk sant drama.

For ’The Fighter’ er en meget sterk film, på flere måter. Det mest tydelige er selvsagt både Amy Adams og Melissa Leos birolletolkninger, samt Christian Bale som en fabelaktig sliten men entusiastisk eks-bokser og narkoman. Oppi dette forsvinner på en måte Wahlbergs rolle da han spiller nettopp en helt vanlig mann. Rollen spilles dog så avslappet og naturlig at den likevel ikke må glemmes oppi de mer sære bi-karakterene.

Foruten historiens tidvise gravalvor, er det et slør av humor over karakterene, de er morsomme på en ufrivillig måte. Slik blir vi også emosjonelt tilknyttet karakterene og blir glade i dem mens vi ser dem forandre og modifisere seg etter hendelser.

’The Fighter’ er en erketypisk amerikansk sann-historie-film. Til tross for en klisjéfull og forutsigbar slutt, er den meget intens og medrivende. Dette er grunnet alle de fargerike karakterene som er med på å forsterke en fra før av sterk historie og slik skape en underholdende helhet. Filmens store styrke er 90 prosent skuespill og karakterer, noe som jo er sterkt gjort når man snakker om et drama fra virkeligheten.