4K UHD-anmeldelse av Enter The Dragon - Film (1973)

Rollingstone.com
  9.5 Rotten Tomatoes
  9.2 Rotten Tomatoes - publikum
| |

En real kung fu-klassiker viser seg fra sin beste side

Publisert: [ 6. Februar 2024 ]

Det er mange som ser opp til måten martial arts-mesteren Lee (spilt av Bruce Lee) opptrer på både inne i kampsirkelen, men også utenfor. Og dette er en av grunnene til at en mystisk mann inviterer ham og mange andre til den ultimate turneringen hvor det for en gangs skyld skal avgjøres hvem som er den beste av de beste. Samtidig som at Lee er der i æren og sportens ånd, er han også undercover for å finne ut mer om hvordan den mystiske mannen opererer ettersom rapporter sier at det foregår veldig mye utenfor loven bak stengte dører på den isolerte øyen han bor på.

Da den yngste guttungen min begynte i karate for et par år siden gikk ved inn inngangsdøren og ble straks møtt av et digert bilde av Bruce Lee med ett av hans mange sitater i forhold til kropp, tankesett, trening og ytelse. Minstemann spurte raskt om hvem mannen på bildet var og da var det lett å forklare basert på de filmene og den mytologien som omsvermer det legendariske navnen Bruce Lee som jeg selv vokste opp med på 80- og 90-tallet. Bare det lille øyeblikket der sier egentlig en hel del om statusen til Lee som han skapte seg gjennom å drive med det han helt klart var ment å holde på med, som senere ble overført til skuespill og filmlerret.

I 2024 er ikke Bruce Lee lenger enn mann som blir snakket om like ofte, og derfor er det både viktig og bra at hans gamle filmer blir gitt ut på nytt når nye format entrer markedet. Jeg kan vel ikke si at «Enter the Dragon» er en film jeg virkelig håpet å se på 4K UHD, men jeg hyller Warner Bros for at den er utgitt på 4K UHD og at den på den måten forhåpentligvis også kaster lys over karrieren og fenomenet Bruce Lee for nye generasjoner. Det er teknisk sett hans siste film som ble utgitt også (i 1973), om man ser bort i fra filmen «Game of Death» som brukte klipp fra 1972 på ganske så forferdelig vis. Av mange er den også ansett som ikke bare den beste av hans filmer, men også som en av de beste kung fu-filmene noen sinne. Jeg kan egentlig ikke si veldig i mot, for måten den er bygd opp på og måten den også bygger opp under Bruce Lee sitt lynne og vesen er intet mindre enn merkverdig.

Det er ikke noe supert manus som ligger i bunnen her. En film som dette er først og fremst laget for å være en enorm showcase for både kung fu og for Bruce Lee, og i så måte fungerer den godt. At vi får møte en rekke forskjellige rollefigurer plassert inn i en turnering hvor også det ligger et sideplott som involverer den onde og mystiske verten for turneringen gir grobunn for god og stødig underholdning av den sorten man kan forvente fra en Bruce Lee-film.

Konklusjon:

Selv om jeg personlig aldri har hatt et sterkt forhold til verken Bruce Lee eller kung fu-filmer, så er det mye jeg liker ved slike filmer. Jeg har nok heller sett litt mer av Jackie Chan og Jet Li og storkost meg med mye av det i min oppvekst, men Bruce Lee har selvfølgelig står selvfølgelig i sterk kurs hos meg også. «Enter the Dragon» er en relativt enkel film på mange måter, men den fungerer innenfor sine premisser og rammer. Utgivelsen på formatet 4K UHD er grei skuring og jeg ser at filmen ser friskere og bedre ut enn sist gang jeg så den (på DVD). Terningkastet blir en lun og grei firer, og som siste oppfordring så er dette absolutt pensum for en filmelsker av et bredt spekter av sjangere.