Anmeldelse av Tjenare Kungen - Film (2005)

NRK
  Lars-Erik
| |

Anbefales på det sterkeste!

Publisert: [ 21. Februar 2024 ]
Skrevet av: Lars-Erik Lie

TJENARE KUNGEN tar plass tidlig på 80-tallet, og handler om 19 år gamle Abra (Jessica Neldén), som kommer fra et lite sted i Sverige. Abra er pønker og passer dårlig inn blant raggare, danseband og 80-talls popmusikk. Hun stikker seg ut, og blir mobbet og får juling. En dag, da kjæresten til søstera hennes banker henne og truer henne med kniv, og skjærer av deler av hanekammen hennes, så får hun nok. Hun orker ikke dette mer og stikker av ned til Göteborg. Der blir hun boende hos den likesinnede Millan (Cecilia Wallin), som også er en hardcore pønker. Dem blir enige om å starte opp et band, og vil bli rockestjerner. Navnet på bandet er "Tjenare Kungen".

Men drømmen om å bli berømt musiker er slett ingen dans på roser, det er mer en dans på torner. Først må dem få tak i både trommeslager og bassist, og siden jentene gjerne vil lage et jenteband, så må dem forsøke å finne jenter som spiller bass og trommer, OG liker pønk. DET er ikke lett. Etter hvert får dem dog tak Isa (Malin Morgan) og Gloria (Johanna Strömberg), og bandet er komplett. Men Isa forteller at pønken er død, og dem bør heller satse på en annen musikkstil. Gloria er heller ingen pønker og virker mer dratt til typisk 80-talls popmusikk.

I tillegg har vi problemer med karene da. Både Abra og Millan er svak for Dickan (Joel Kinnaman), en høy, tynn kar, som prøver å bli forfatter, og som har dilla på Ulf Lundell. Millan tror at Dickan er interessert i henne, men egentlig er det Abra han faller for, og hun må da ljuge for Millan og late som at det ikke er noe mellom henne og Dickan. Samtidig så får bandet deres, Tjenare Kungen, sin første spillejobb, men igjen, ingen er enige om stilen eller låtvalget, og det blir kaotiske tilstander. Etter hvert går Abra og Millan motvillig med på å droppe pønken, og i stedet gå for mer typisk popmusikk, men da går dem på akkord med seg selv, mister interessen og iveren, og hele bandet er i ferd med å ramle fra hverandre. Da hjelper det lite at utestedet Errols plutselig har gitt dem en skikkelig konsertmulighet. Finner bandet tilbake til seg selv eller er alt håp ute?

Ja, se selv, fordi dette er en film du bare MÅ se. Jeg må si at denne filmen overrasket meg virkelig. I begynnelsen virker den som en litt typisk, teit ungdomsfilm, og Abra forsøker å skape en slags fantasiverden, der ho både ljuger og drar på skikkelig for å gi inntrykk av at ho er langt mer erfaren og dyktig musiker, enn det ho egentlig er. Men etter hvert så skjønner man Abra. Hun er jo ganske desperat og gjør det som må til, og man kan ikke annet enn å beundre den ungdommelige iveren og at hun aldri gir opp. Man får mer og mer sympati for henne og dette blir på mange vis en slags "coming-of-age" film også, der Abra brått må møte voksenlivet rett på. Problemene er mange og til tross for mange krangler og uenigheter mellom henne og Millan, så setter dem også pris på hverandre og vil hverandre egentlig bare godt.

TJENARE KUNGEN er en herlig nostalgisk reise tilbake til 80-tallet. Klærne, håret, bilene, musikkn, alt fra den tida er der. Skuespillet fra Jessica Neldén og Malin Morgan spesielt er helt magisk. Begge to var ganske ubeskrevede blad, når filmingen begynte, men dem overbeviser noe vanvittig. Regien fra Ulf Malmros ser ut til å sitte perfekt. Filmen blir veldig troverdig, nesten dokumentarisk og man virkelig føler med disse to unge damene og deres utfordringer. Teknisk sett er filmen også i flott kvalitet, det eneste jeg kan kritisere er vel kanskje at klippingen i perioder kan bli litt vel frenetisk, men det passer jo forsåvidt med stilen ellers, og musikken, så da er det nok slik det skal være.

Filmen kan kanskje minne litt om FUCKING ÅMÅL, som også er en coming-of-age film, om to unge jenter. Det er litt det samme opplegget her, men TJENARE KUNGEN er kanskje enda bedre, ikke minst kulere, med tanke på stil, klær, hos, kostymer og musikk.
Skal du bare se en eneste svensk film i tida framover, så let fram TJENARE KUNGEN, og se den fra start til slutt. Du vil bli sugd inn i et herlig 80-talls univers, og bli fascinert over hvor dyktige og flinke skuespillerne er. Det er, som det sies i en av låtene, "-så jævla pønk!" (dvs. dem sier egentlig "-så jævla pank", men vi kan like gjerne kalle det pønk, etter som det er det som er tema her, hehe!)

TJENARE KUNGEN får en høy score av meg, hele 9/10. Anbefales på det sterkeste!

[ Filmen kan streames på leiefilm hos sfanytime ]