Anmeldelse av Priest - Film (2011)

Priest
  Moviemadness.blogg.no
  Jeremy Jahns (Youtube)
| |

Mørkt og dystert

Publisert: [ 9. Juni 2011 ]

I et postapokalyptisk landskap og univers har det i århundrer herjet en krig mellom menneskene og vampyrer. Den legendariske krigerpresten fra forrige store vampyrkrig er nå blitt redusert til å leve blant undertrykte folk i en storby regjert av kirken. Da hans niese en dag blir bortført av en morderisk vampyrgjeng bryter Priest sitt hellige løfte og legger ut på jakt etter henne og vampyrene.

I hovedroller ser vi blant andre Paul Bettany som Priest (’Iron Man 1+2’, ’Master and Commander’), Christopher Plummer og Cam Gigandet (’Burlesque’). Hele historien starter litt uklart, det tar litt tid før man blir vant med universet og settingen i det hele. Kanskje skyldes dette det litt rotete og uklare universet og verdenen som presenteres for oss. Litt etter litt blir vi da likevel vant med dette filmatiske uttrykket som kan minne om en blanding av både Blade Runner, Star Wars og flere andre eventyrfilmer.

Gjennomgående er det en mørk, dyster og alvorstung tone, handlingen gir oss svært få smil eller ting å le av, vampyrene og skapningene er nemlig svært så sinte og bråkete på denne planeten! Dette er noe som ikke alltid verdsettes blant folk og filmkritikere, men blant annet på grunn av dette blir det også tidvis skummelt og skremmende, flere scener er dessuten såpass bra gjort at man skvetter både her og der. Slik klarer ’Priest’ å frembringe en helt egen creepy atmosfære som blant annet minner om det mørkeste i ’Ringenes Herre’-filmene.

Estetiske valg og enkeltscener er lekre å beskue, det er altså mørkt, grått og dystert. Bruken av 3D er heller ikke overdrevet og passer veldig bra der den er brukt og utfolder seg. Bra! Det lukter dessverre likevel litt for mye lavbudsjett her og der, noe som absolutt skulle vært fjernet.

Lydmessig er det et svært bråkete leven, med et skarpt og ugjestmildt lydbilde for ørene. Dette blir slitsomt i lengden. Også filmens umettelige snakk om religion og gudepreik kan sikkert for enkelte bli i meste laget, enten man tror på det ene eller det andre.

Kanskje vil mange savne humor og mer varme i en film som dette, kanskje er du blant dem som elsker et slikt bekmørkt og alvorstynget univers og deres skapninger. Uansett, ’Priest’ funker tidvis veldig godt på det den gjør og den skal ha cred for ikke å være for Hollywoodaktig, men heller prøver å skape sin egen verden, tone og stemninger! Når dette er sagt, så føles den mangelfull på helheten i kvalitet, samt at mer variasjoner innad i karakterene skulle vært gjort og slik gitt filmen en rikere dimensjon.