Andre anmeldelser på filmen: (5)
[2013-08-13] - Sherlock - Sesong 2 - Mesterlig krim av ypperste klasse! av Pål
[2013-08-11] - Sherlock - Sesong 1 - Eksentrisk britisk krim på sitt beste! av Pål
[2017-01-25] - Sherlock - Sesong 4 av Pål
[2014-01-18] - Sherlock - Sesong 3 av Pål

Sherlock - Christmas Special (Spesial-episode)

Publisert: [ 4. Januar 2016 ]

Vi besøker en eldre sak på som tok plass på slutten av 1800-tallet. En dag i 1890 står Emilia Ricoletti på balkongen i sin brudekjole som hun giftet seg med nylig. Hun får alles oppmerksomhet da hun skyter vilt rundt seg, før hun til slutt tar selvmord med å skyte seg selv i hodet. Dagen etter står hun tilsynelatende opp fra de døde og dreper brutalt sin ektemann med flere hagleskudd i magen. Scotland Yard står uten spor og derfor blir det ekstra ille når spøkelset til Emilia Ricoletti blir sett før folk dør i en mengde saker senere. Dette blir en vrien sak å løse for Sherlock Holms...

Det er gått litt tid siden forrige gang vi hilste på Sherlock Holmes og hans hjelpende hånd i Doktor Watson. Personlig synes jeg denne serien er noe av det ypperste BBC har avlet gjennom tidene. Og denne spesialepisoden er ingen unntak. Dette er både smart skrevet, kunstnerisk gjennomført og samtidig svært underholdende å følge.

Spesialepisoden fortsetter der krimeventyret i Sherlock Holms univers slapp i forrige sesong. Dette er mesterlig sydd sammen med resten av krimverket. I starten kan det føles litt rart for hvorfor vi befinner oss over 100 år tilbake i tid, men vi får vår forklaring på det. Dette blir gjort gjennom Sherlocks tankepalass der han kan visualisere seg verdener og løse saker ut fra det. Og for å stimulere hans kreativitet ekstra er det også med en dose narkotika.

Her får vi 1 og halv deilige timer med underholdning. Vi får et tilsynelatende umulig mysterium som ville skremt bort det meste av etterforskere. Det er ikke lett når logikken ikke ser ut til å stemme. Men alle fenomener har også sin forklaring. Det gjelder bare å finne den. Det som er sikkert er at dette blir en hard nøtt å knekke for Sherlock Holmes.

Det hele er smart sydd sammen. For Sherlock-fans verden over er dette storartet underholdning man ikke må gå glipp av. Det er også den vanlige lille snerten av humor i episoden. Vi får også en god gammeldagse grøsserelementer som en del av episoden. Nifse spøkelser og uforklarlige dødshistorier som følge av de som har sett spøkelset. Det er kult å se Sherlock i en skikkelig 1800-tallssetting under 1890-tallets viktorianske London.

Om alle episoder av Sherlock hadde vært like gjennomarbeidet og kreativ som denne, hadde jeg vært i hundre hele veien, og det er jeg jo også, fordi de fleste episoder er ikke så langt bak eller på samme nivå som dette. Likte veldig godt at vi får en uavhengig episode med linker tilbake til universet og serien som vi elsker høyt fra før av.

Sherlock er smart som få og jeg simpel tent elsker å tilbringe tid sammen med ham. Det til tross for at serieskaperne også klarer å lure meg gang på gang. Dette er med andre ord herlig krimkunst på sitt beste. Vi får også litt referanser og likheter med Aatha Christies Poirot-mysterier. Jeg elsker at Sherlock forgår i vår tid i kontrast til alle de andre Sherlock Holmes-filmatiseringene, men det gjorde ingenting å få en episode på 1800-tallet som en forandring heller.

Sherlocks julespesial leverer varene og vel så det. Her får vi en utsøkt psykologisk thriller med grøssende elementer fra 1800-tallet. Det er skummelt med bruder med slør og skarpe negler, og særlig når folk dør som fluer rundt dem. Denne Sherlock-episoden fortsetter seiersdansen til den britiske serieynglingen: Sherlock. Nå gleder jeg meg bare helt enormt til fortsettelsen og håper jeg ikke må vente to år før neste sesong.