|
Film: The Silence Of The Lambs (1991)
Aldersgrense: 18 år
Kategori: Thriller, Kriminal, Drama
Land: USA
Regi: Jonathan Demme
Spilletid: 118 min
Datoer:
| 1991-03-14 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
5.4 av 6Keyword:
Fengsel, Mord, Bok, Psykologisk thriller, Neo-noir, Seriemorder, Drap, Ensomhet, Klassiker, Anthony Hopkins, Gisselsituasjon
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Serie: Hannibal | Clarice (2021) | Hannibal (2013) | Hannibal Rising (2007) | Den Røde Drage (2002) | Hannibal (2001) | Nattsvermeren (1991) | Manhunter (1986) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (37 kritikker)
Podcaster episoder om film: (1)
Andre anmeldelser på filmen: (1)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Anmeldelsen:
Intrikate nattsvermere
Publisert: [ 12. Desember 2014 ]
Skrevet av: Stian Buhagen
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Terningkast:
Ingress: The Silence of the Lambs er det nærmeste du kommer en perfekt gyser. Jodie Foster og Anthony Hopkins løfter det allerede overlegne materialet til nye høyder med deres storspill. Atmosfæren komplementeres av den utsøke musikken og cinematografien som frembringer stemningen som kryper inn på deg. The Silence of the Lambs er en maktutøvelse av de sjeldne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Anmeldelse: Som du kanskje har skjønt er denne filmen en stor favoritt hos undertegnede. Et ytterst spennende stykke kunstverk som griper deg fra åpningsminuttene, og nekter å slippe deg løs før klimakset sparker deg så hardt i mellomgulvet at du hever etter pusten. Jeg har sett den filmen et antall ganger og hver instans jeg ser den igjen blir jeg forbløffet hvor godt den holder seg. Faktisk makter jeg ikke å påpeke noen feilskjær i filmen. Det eneste må være at at hovedkarakterene spilles så godt at de andre karakterene nesten mangler det lille ekstra. Og det er hvis jeg prøver hardt å finne noen feil. Det hjelper også at filmen har en av de sterkeste kvinnerollene jeg har sett. Hun er selve kroneksemplet på hva «female agency» er. Dette er en betegnelse på at den kvinnelige karakteren driver fortellingen fremover. Mye av karakterutviklingen er takket være andre karakterer. Likevel er hun så sterk at hun klarer å yte det hun må for å avsløre morderen. Akkurat hva denne karakterutviklingen går ut på kommer jeg tilbake til. Først skal jeg detaljere hva det er som gjør filmen så bra. En nykomlings ferd Jodie Foster spiller Clarice Starling som er i begynnelsen av sin inntreden til å bli en agent i FBI. Selv om hun er en nykomling i det federale byrået, viser hun seg kjapt som et snarrådig individ. På grunn av denne kløktigheten tar Jack Crawford (Scott Glenn) henne under sin vinge i jakten på den psykopatisk morderen Buffalo Bill (Ted Levine). Jack ser potensialet i henne, og det er helt klart at det er fra hennes iboende egenskaper. Noe hun beviser godt i løpet av filmen. I tillegg får de hjelp av den tidligere psykiatristen, Hannibal Lecter (Anthony Hopkins), som er fengslet i Baltimore sykehus for de kriminelt psykotiske. Filmen veksler mellom Clarice's forhør av Hannibal og jakten på morderen. I løpet av fortellingen tar også Clarice et oppgjør med sin fortid, som viser seg å være et viktig ledd i å fakke morderen. Som jeg nevnte tidligere sliter Clarice med fortiden sin. Hennes far døde da hun var ganske ung og hun ble plassert hos sin avdøde mors fetter. Her rømte hun til slutt fra etter en traumatisk opplevelse hvor hun får høre sauer som blir slaktet hyle av redsel. Det er dette tittelen henspeiler, og er det som legger lokk på henne karakterutvikling ganske tidlig i prosessen. Det mørkelegger hennes væremåte og gjør at hun alltid har et distansert skjold over sine følelser. Hennes karakterutvikling er en fryd å se utfolde seg gjennom filmen. På grunn av Hannibal tar hun oppgjør med dette, noe som gir henne nok selvtillit til å kunne fange morderen. Når det er sagt, hjelper det veldig lite å få styrke fra andre hvis man ikke vet hvordan det skal benyttes. Derfor synes jeg det er skambra av Clarice å fortsette å gå til Hannibal selv om hun blir nektet adgang. Hun tar frem sin ess når hun med sin snarrådighet på slutten av filmen finner ut hvor morderen befinner seg. Clarice får tipset av Hannibal, og selv om det viser seg å være sant; er det likevel hun som finner han, redder det siste offeret og tar Buffalo Bill av dage. Det skal også bemerkes at hun får hjelp av sin gode venne Ardelia Mapp (Kasi Lemmons) til å tyde tipsene fra Hannibal. Derfor er det ganske stilig at det er to kvinner som tar et oppgjør og tar tilbake makten sammen.
Hva er en god skrekkfilm uten et skikkelig bakteppe av musikk? Nesten fristet til å si ingenting, men i dette tilfellet er den bare et av elementene som gjør filmen bra. Orkestreringen rundt fortellingen spiller en stor rolle, men den er ikke så overbærende som den er i andre typiske skrekkfilmer. Howard Shore har gjort noe ekstraordinært med å skape stemning i filmen. Jeg er fristet til å påstå at musikken er selve stemningen og atmosfæren i filmen. Det sier seg vel kanskje selv? Jo det er sant, men jeg har ikke opplevd en musikk som er så til grader en del av filmen. Den ligger i bakgrunnen når den trenger det og hopper frem fra gjemselen når det behøves. Det som gjør de orkestrerte stykkene i filmen så bra, er at den lever så godt i sømmene at du ikke merker at den er der. Den er heller en del av The Silence of the Lambs bakteppe. Hovedmelodien i filmen veves frem og tilbake i lydbildet. Det føles aldri som dette gjentas for mye heller. Ja det er ren lykke jeg føler hver gang jeg ser filmen. Foster og Hopkins er vevd inn i The Silence of the Lambs på samme måte som musikken er tilstede. Det er en perfekt opplevelse fra begynnelse til slutt. Det er 90-talls film gjort rett, og innehar den samme gode feelingen man skal få av film. Fortellingen, karakterene og atmosfæren som bygger opp filmen, ender i et spektakulært klimaks som presser deg over kanten. Ja her renner det over av superlativer, men jeg kan ikke la være; jeg elsker The Silence of the Lambs. Har på stående fot ikke funnet en annen film som kan vippe den av pinnen. Fantastisk skrekk fra ende til annen. Derfor vil dere være vitne til min første skikkelige sekser på terningkastet. Nei jeg tror jeg skal gå å se en viss film jeg nå! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||