Anmeldelse av It - TV-Film (1990)

Episode 102: Original vs Remake: IT

Andre anmeldelser på filmen: (2)
[2018-02-07] - Kampen mot den skumle og onde morderklovnen av Pål
[2014-11-07] - Saved by the clown av Tore

Ser bra ut på papir, men leverer ikke fullt og helt

Publisert: [ 16. September 2019 ]

IT (1990) er regissert av Tommy Lee Wallace og er en miniserie fra 1990. Miniserien er på to episoder, og er basert på boka IT av Stephen King. IT finner sted i Derry, der en klovn (Tim Curry) dreper barn. Anmeldelsen inneholder spoilers.

Jeg liker den første episoden godt. En av grunnene til det, er at barneskuespillerne er kjempegode. Gruppa har god kjemi, og karakterene er lette å like. Vi får mange gruppescener som viser at de er gode venner, i tillegg får vi også noen scener med hver enkelt. I de scenene der de er én og én, kommer klovnen frem. Han er spilt av Tim Curry, som gjør en vidunderlig jobb. Han er hysterisk morsom, som en klovn skal være. Et problem er bare at han aldri er særlig skummel. De nye filmene valgte å gjøre han skumlere i utseende, og heller la han være ganske ulik en klovn. Det tjente de på, for klovnen i de nye filmene er mye skumlere enn Curry. Det skal sies at jeg synes dog det er vanskelig å velge mellom Curry og Skarsgård, siden Curry spiller faktisk en god klovn.

I den første episoden kutter vi imellom nåtid (1990) og fortid. Dette synes jeg blei litt rotete. Samtidig vet vi at alle overlever som barn, så det blir mindre spennende. I 2017-remaken visste vi ikke det. Der fokuserte de kun på barna i den første, og i den andre kutta de mellom nåtid og fortid. Det fungerte fint der, for da ødelegger man ikke spenningen, siden vi har sett hvordan det gikk med barna før vi blir introdusert til dem som voksne.

De voksne skuespillerne er veldig dårlige. De er hovedgrunnen til at jeg ikke liker serien så godt. Karakterene er gode, men når ikke skuespillerne klarer å spille personene ordentlig, blir jeg dratt ut av opplevelsen. Det hjelper aldri å ha gode karakterer når skuespillerne er dårlige. Det samme gjelder hvis karakterene er dårlige og skuespillerne solide.

Dessverre fokuserer episode to kun på de voksne. Det blei veldig kjedelig, siden skuespillerne ikke leverte. Det som fikk meg igjennom uten å sovne var Tim Curry. Han leverer samme energi og innlevelse som før. I andre episode får vi se IT i sin opprinnelige form. Effektene her er spesielt utdaterte, spesielt edderkoppeffekten på slutten.

Det er også en menneskelig antagonist i filmen. Han er en tenåring som er ute etter vennegjengen, og har ikke så veldig mye personlighet. Vi får bare vite at han er en drittsekk.

Manuset er helt greit. Dialogen er ikke alltid helt på topp, men den er hovedsakelig god. Det kan ha noe med de dårlige skuespillerne å gjøre. Måten de tar knekken på edderkoppen, synes jeg ikke var så veldig bra. De skyter han med sølv. Den nye IT-filmen prøvde en annen måte som jeg heller ikke synes var noe bra, men den var i det minste kreativ. Her er det bare å skyte den med sølv. Jeg vet ikke hva som skjedde i boka ettersom jeg ikke har lest den. Jeg vet bare at det som skjedde i begge versjonene, likte jeg ikke.

Alt i alt er miniserien helt grei. Den første episoden er definitivt den beste. Den har gode barneskuespillere og et relativt godt manus. Tim Curry som klovnen er strålende gjennom det hele. Der serien feiler er der voksne skuespillerne (bortsett fra Curry). Enten de overdriver eller underdriver, blir jeg dratt ut av handlingen. Karakterene som barn er flotte. På papir, er de voksne helt OK. Filmingen er rotete i mange tilfeller og effektene er ikke mye å samle på. Hvis jeg ønsker å se en film om en morderisk klovn, så ser jeg heller den nye versjonen. De nye har kanskje lenger spilletid tilsammen, men i motsetning til denne, er de sjeldent kjedelig.

Terningkast: 3