Anmeldelse av Dracula - Film (1931)
Film: Dracula (1931)
Kategori: Fantasi, Grøsser
Regi: Tod Browning, Karl Freund
Spilletid: 75 min

Serie: Dracula
| Renfield (2023) | Dracula Untold (2014) | Dracula 3D (2012) | Dracula II: Ascension (2003) | Dracula - Dead and Loving It (1995) | Dracula (1992) | Nosferatu - Vampyrens hevn (1979) | Dracula (1979) | Dracula A.D. 1972 (1972) | Count Dracula (1970) | Taste the Blood of Dracula (1970) | Dracula Has Risen from the Grave (1968) | Dracula: Prince of Darkness (1966) | Dracula (1958) | Dracula (1931) | Nosferatu (1922)

Dracula
  Radio Times
  Journal and Courier (Lafayette)
  Movie Metropolis
  Cinemania
  sbs.is
  Cinema em Cena
  Northwest Herald (Crystal Lake)
  9.1 Rotten Tomatoes
  8.2 Rotten Tomatoes - publikum
  7.4 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

[2010-10-08] - Skrekkfilm av god gammeldags merke av Pål
 ( + ) [2023-12-30] - Vår alles favorittvampyr anno 1931 av Torstein

Et horror-ikon i skrekkfilmhistorien

Publisert: [ 8. September 2023 ]
Skrevet av: Lars-Erik Lie

Vi følger den britiske juristen, Renfield, som reiser til Transylvania til Grev Dracula for å fikse noen eiendomspapirer. Renfield merker at han nærmer seg slottet til Dracula og alle er redde for den skumle greven. Når Renfield entrer slottets vegger opplever han mer og mer overnaturlige affærer. Det gjør at Renfield får sitt livs mareritt i slottet som blir mer enn bare en dårlig dag på jobben...

Tar også et gjensyn med Bela Lugosi i DRACULA, denne gangen i en restaurert versjon, på blu-ray! Jeg har jo sett denne før, men det er noen år siden nå, så det var på tide med et gjensyn. Denne utgaven som finnes på blu-ray nå, er i tillegg restaurert og ser dermed langt bedre ut enn før. Plenty av bonusmateriale er det med også, bl.a. da den spanske versjonen av filmen (som jeg har skrevet om i et annet innlegg her), og flere inngående dokumentarer, både om filmen og om Bela Lugosi.

Det er jo Bela Lugosi sin ikoniske fremstilling av DRACULA, som har gjort denne filmen til en udødelig klassiker. Selv om Bram Stoker sin bok om DRACULA, presenterer Dracula som en litt annen type, så er det Bela Lugosi sin variant som ble populær, og bl.a. videreført av Christopher Lee i alle hans filmer om greven. Den som nok ligger aller nærmest Bram Stoker sin beskrivelse av Dracula, er nok (overraskende nok), faktisk Jess Franco sin versjon av filmen, under tittelen COUNT DRACULA, som ble gitt ut i 1970. I boka er greven beskrevet som en gammel mann, med bart ja, og som ble yngre når han drakk blod. Det er akkurat dette vi ser i COUNT DRACULA, men mange likte ikke denne utgaven, og foretrekker heller den mer sexy og erotiske, kappesvingende "sjarmøren" vi først fikk kjennskap til i Bela Lugosi sin variant av greven. Men skal man ha den mest ekte utgaven, sett i forhold til Bram Stoker sin fortelling, så er det altså Jess Franco - utgaven som gjelder. Og ja, det er Christopher Lee som spiller hovedrollen der også, men i en litt annen variant enn i de typiske, engelske utgavene av Dracula.

Før Bela Lugosi kom på banen, så var det ikke så mange filmatiske framstillinger av den blodsugende greven fra Transylvania, men vi hadde bl.a. den tyske NOSFERATU, som fremstiller vampyren som en langt mer ubehagelig og heslig figur. Og det er jo forsåvidt også nærmere det boka til Bram Stoker forteller om. Dracula er en ganske motbydelig type i boka. Men det Bela Lugosi ga til rollen, var en vanvittig karisma og tilstedeværelse. Hans bakgrunn er jo fra Ungarn, og hans måte å snakke gebrokkent engelsk på, med en litt rar rytme i ordene, passet også veldig bra inn. Han hadde visstnok også en vanvittig sex-appeal på damene på den tiden, og alt lå til rette for at en superstjerne var født. Men, det gikk ikke helt slik med Bela Lugosi. Han takket nei til å spille rollen som monsteret i FRANKENSTEIN, og man tror det ødela litt av momentet i karrieren hans. Han måtte ta til takke med mer og mer småroller i diverse lavbudsjettfilmer, og selv om han alltid gjorde sitt aller beste i rollene han fikk, så endte det, tragisk nok, opp med at han ble en skuespiller i Ed Wood sine produksjoner... Ingen god sorti for den godeste Bela Lugosi med andre ord. Han hadde fortjent bedre.

Når det gjelder denne filmen her, så er det litt vanskelig å gripe den an. Ser man på den med 2023-briller, så er det en god film, og Bela er jo fantastisk i sin rollefigur som Dracula. Settene ser bra ut, kostymer osv. Slutten av filmen virker dog noe enkel og forhastet. Mina Harker (Helen Chandler) er noe tilknappet (bokstavelig talt), reservert og kjølig. Dwight Frye i rollen som Renfield derimot, er spinnvilt bra. Filmen er kanskje noe kort og man kunne gått mer i detaljer her. Så rent teknisk og filmmessig sett (med dagens øyne), så ligger den på en score på 7/10.

MEN, så er det jo slik at denne filmen er et horror-ikon i skrekkfilmhistorien, og måten den påvirket sjangeren på kan ikke oversees. Bela Lugosi sin fremstilling av greven inspirerte så og si alle vampyrfilmer i ettertid. Se bare på Christopher Lee sine filmer, det er som om han forsøker å kopiere Bela Lugosi som best han kan, og DET skjønner jeg godt, fordi den stilen var en innertier og passet så vanvittig bra til vampyren fra Øst-Europa. Så tar man dette i betraktning, så MÅ DRACULA få en score på 10/10. Filmmessig sett fortjener den det kanskje ikke nei, men når den har hatt en så enorm påvirkning i filmhistorien, så blir det vanskelig å komme utenom en toppscore.

DRACULA er en milepæl i skrekkfilmhistorien, og det er det neimen meg ingen enkel oppgave å bli, og det kan ene og alene tilskrives Bela Lugosi sin tolkning av Dracula.