Anmeldelse av 12 Monkeys - Film (1995)

8 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

[2014-06-01] - Kreativt og annerledes om tidsreiser av Pål
[2010-09-27] - Post-apokalyptisk spenning av Kristine

Herlig psykotisk med en svimlende stil

Publisert: [ 5. September 2009 ]

James Cole er en fange i et klamt underjordisk samfunn og melder seg frivillig til et eksperiment. Han blir sendt tilbake i tiden med oppdraget om å forsøke å få tak i en prøve av et virus som nesten utslettet menneskeheten. Det blir et kappløp mellom han og en radikal gruppe som kaller seg 12 Monkeys, kan han klare hindre en katastrofe?

Etter å ha blitt sendt tilbake i tiden til angivelig vis 1996 blir James arrestert og blir sendt på galehus da han hevder å være fra framtiden. Her treffer han den gale Jeffrey Goines og en psykiater ved navn Kathryn Railly. James blir hele tiden neddopet av medisiner og har vanskeligheter med å holde hodet klart og det blir en forvirret og vanskelig tid for ham på galehuset. Etter hvert som filmen skrider framover blir psykiateren Kathryn Railly en viktig brikke i James Coles søken på å redde menneskeheten...

Castet i denne filmen er godt tatt ut, og i hovedrollen finner vi Bruce Willis som her gjør en god rolle som den tidsreisende James Cole som befinner seg i en mental situasjon ingen er forundt. En annen rolle er besatt av Brad Pitt som Jeffrey Goines, en veldig gal fyr. Madeleine Stowe (Den Siste Mohikaner og Short Cuts) spiller en psykiater. Den gamle stjernen Christopher Plummer (Et vakkert sinn og Sound Of Music) spiller en en doktor ved navn Leland Goines.

Regisøren for denne filmen er ingen ringere enn Terry Gilliam som har vært med i humorgruppen Monty Python der han blant annet hadde ansvar for de litt absurde animasjonssekvensene. Og foruten Monty Python-filmer har han en del litt merkelige filmer på rullebladet sitt som Brazil, Fisher King og The Imaginarium of Doctor Parnassus med Heath Ledger. Denne filmen er en god Terry Gilliam-film som er utført med del i hans hans visuelle varemerke.

Filmen er nominert til to Oscars blant annet for Brad Pitts rolletolkning av den mentalt syke Jeffrey. 12 Monkeys har en herlig psykotisk og svimlende stil som gjør den genuint interessant. Man finner også filmens mystikk hengivende der den leker med hjernen vår og grafser rundt med detaljer som pusler på plass historien. Resultatet er blitt en film med kunstnerisk stil og masser av dybde. Spesialeffektene er også annerledes i denne filmen. Man finner dem litt merkelige, men de passer også godt i hop med resten av filmen. Dette er en god film å se for en kveld der du vil se noe annerledes og med gode rolletolkninger av etablerte Hollywoodskuespillere.