Andre anmeldelser på filmen: (8)
[2013-06-14] - Dexter - Sesong 7 av Tore
[2010-10-20] - Dexter - Sesong 3 av Pål
[2010-09-21] - Dexter - Sesong 1 av Pål
[2013-07-21] - Dexter - Sesong 6 - Nær en katastofe, men slutten redder! av Pål

Dexter - Sesong 8 - Synger virkelig på siste verset...

Publisert: [ 25. September 2013 ]

Det er ikke enkelt å være seriemorder om natten kombinert med etterforskningshelt om dagen. Her må Dexter forsøke å beskytte sin hemmelighet med nebb og klør, ellers blir alle livene til alle han har rundt seg til en hengemyr. Men til tross for at Dexter ser ut til å være i full vigør igjen, begynner hans søster Debra å slite i livet sitt etter at hun utførte et drap som ikke skulle ha skjedd. Hun har skiftet arbeidsgiver og jobber på en ny sak, men går litt for dypt inn i saken og Dexter blir urolig for henne. I forbindelse med en ny seriemordersak får Dexter og kompani en ny ekspert på psykopater ansatt. Hun vet om om Dexters mørke hemmelighet. De to får mildt sagt et helt spesielt forhold...

Denne sesongen fortsetter akkurat der den forrige sluttet. Vi får en grei oppsummering av det som skjedde i forige sesong helt i begynnelsen av episode 1. Søsteren Debra var den første ‘vanlige’ som fikk avslørt Dexters mørke hemmelighet uten å dø. Senere fikk også en annen i etterforskningsteamet snurten av Dexter og dette ble et dødelig møte for denne personen. Hannah McKay som selv var en morder fikk også vite om Dexters bedrifter og det førte til at de fikk et forhold. Dexter følte at hun var den eneste som forsto ham og tok ham for den han egentlig var. Men hun var dessverre utenfor Dexters kode og ble til slutt sperret inne til Dexters store fortvilelse. Hannah blir ikke blid på Dexter, fordi det var hans søster Debra som fikk henne bak lås og slå. På slutten av forrige sesong måtte også Debra dekke over for sin egen bror og gjorde det med også selv å myrde. Dexters dritt er begynt å spre seg langt ut over det som først var meningen. Det at uskyldige sjeler må dø var aldri planen. Det ble bare slik, men sannheten ble at det løste alle Dexters problemer og fikk ham tilbake til det vante igjen.

Sesongen åpner med at Dexter føler stor ro med at marerittet ser ut til å være over for denne gang. Nå er det ikke lenger noen som truer hans bedrifter. Han kan konsentrere seg om å trene sønnens fotballag på fritiden og være en god far for ham. Dexter går tilbake til det gamle bowlemiljøet. Han finner seg også et damebekjentskap. Vi blir med i minnestunden for hans kollega Maria Laguerta. Hun får der en benk oppkalt etter seg. Debra er ikke tilstede, da hun ikke jobber i drapsavsnittet i Miami lenger. Gjengen snakker om at de savner Debra. Hun har nå flyttet ut av byen. Rett etterpå ringer Dexter til Debra, men får ikke annet enn svareren. Debra håndterer ting på sin egen måte, men Dexter mener at hun også burde snakke med ham i ny og ne. Men sannheten er at Debra ikke har det så bra. Den alltid så fornuftige Debra har begynt å miste fotfestet og hun er begynt med narkotika. Dexter finner ut at søsteren sliter og begynner sin egen etterforskning for å finne og redde henne.

Videre sentreres handlingen rundt Dexter, Debras nye liv og en ny mordsak. Debra har tatt en ny jobb et annet sted. Hun driver spaning og er dypt inne i det. Hun prøver å bruke sin nye jobb til å slippe å tenke på at hun har begått et mord. Hun ruser seg og det fører også til andre små lovbrudd. Den gamle Debra er som man får oppleve her død. Ellers får drapsavsnittet i Miami der Dexter jobber en ny sak å jobbe med. En mekaniker blir myrdet. Noen har skutt ham, åpnet hodeskallen og tar ut en bit av hjernen. Deretter er liket og mordvåpenet flyttet til en park ved et lite vann. Det viser seg at de har med en ny seriemorder å gjøre. Delen av hjernen som er fjernet er også den delen som skal inneholde empati og med det tror politiet at morderen vil kommunisere noe med drapene. Dexter er i tvil på om den nye 'psykopateksperten' er på sporet etter ham, men hun later å ha handre planer for ham. Men kan han stole på henne?

Nå har vi fulgt Dexter i syv sesonger til endes. Dette er den åttende og siste sesongen om vår ynglingsseriemorder. Mange vil kanskje mene at alle veier er trasket, men jeg må si for min del at jeg nok var meget nysgjerrig på hvordan man valgte å avrunde eventyret om psykopaten Dexter. Alle sesongene har dreid seg rundt at Dexter nesten blir avslørt som seriemorder, og det gjør han også denne gangen, ihvertfall ser det slik ut i begynnelsen. Hvor mange ganger kan man smi over samme lesten? Joda, det har fungert til nå tilfredsstillende, med et unntak av sesong nummer 6 som begynte som en katastrofe. Her får vi vite hvem som står bak Dexters kode. Vi får vite at andre var med på å skape Dexter og lede ham til å drepe. Gjennom en spesiell bikarakter får vi enda en ny vri på en Dextersesong. Jeg må si at jeg likte godt forrige sesong og hver sesong ha også forsøkt seg på sin lille greie. Nå er det avslutningen og da er det litt underholdende å dykke mer ned i bakgrunnen til Dexter før man slipper ham en gang for alle.

Etter en spennende start blir det litt lite juice i igjen i serien etter noen episoder. Her blir det mye diplomati og drama rundt Dexter og hans spesielle virke. Sesongen begynner å miste noe kraft i allerede i episode tre. Jeg hadde håpet på at siste sesong skulle tilby meg mer action og mye gøy. Sesongen beveger seg for sakte frem, og man kjeder seg litt innimellom. Det blir litt for mye drama og litt for lite spenning. Første halvdel av sesongen handler om at Dexter og Debra som skal forsøke å reparere forholdet dem i mellom. Handlingen danser litt frem og tilbake. Det er ikke reine klare mål med sesongen. Jeg liker best når det er en sak man jobber med og noen få sidehistorier. Her er det mye forskjellig som skjer underveis at man føler at man mangler litt mer helhet i sesongen. Dette blir for vinglete. Man gjør seg liksom ferdig med en rekke oppdrag og så kommer et bare nye hele tiden til slutten setter inn.

For å oppsummere så er dette like slett som sesong nummer 6. Det er ikke den samme flyten over denne sesongen som det er i de beste sesongene. Denne sesongen føles i første halvdel bedre enn sesong nummer 6, men så begynner man også her å miste litt interessen for det man tar del i her. Man går litt mye rundt grøten og Intensiteten blir bare dårligere og dårligere. Dette trekker veldig ut. Man hadde virkelig muligheten til å kunne gjøre alt man ville i siste sesong. Her kunne man 'føkket' ting maks til eller skrudd det hele til minst et par hakk. Jeg skulle ønske man hadde fokusert mer på slutten i serien, istedet for å lage en standard Dextersessong som vi har sett mye bedre av i alle de andre sesongene. Jeg hadde håpet at de skulle løsne litt opp og leke seg litt i siste sesong. Her bruker man dessverre bare ca en halv episode på å avrunde det vi har ventet åtte sesonger for å se. Det er for dårlig. Dette blir rett og slett den aller dårligste sesongen i historien. I sesong 6 hadde man i alle fall en lovende slutt på moroa. Kjipt at Dexter gir seg helt på bunn. Jeg ruller en sterk treer på terningen.