| Logo
Artikkel

Foto/copyright: Medieoperatørene/Selmer Euforia

Den norske bølgen

Publisert: [ 17. Januar 2025 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås

Ja, har du hørt om den? Den norske bølgen innen film og tv? Den er her, akkurat nå. Jeg tenker ikke på filmen Bølgen (2015), men bølgen av norske produksjoner som gjør det godt, både på strømmemarkedet, på filmfestivaler og i utlandet. 

Den siste uken har den norske krigsportrettet om Gunnar Sønsteby i 24 gått sin seiersgang på Netflix. På Netflix, folkens. Hvor millioner av ikke-nordmenn har strømmet filmen så mye at den ligger på topp hos verdens største tv-produsent og konsument. 

Filmen følger opp suksessen til også norskproduserte La Palma - katastrofeserien hvor Ingrid Bolsø Berdal og Anders Baasmo kjemper mot naturkatastrofer og monsterbølge i sydlige strøk, og som har gitt Netflix enorme strømmetall. 

I fjor foregikk innspillingen av Troll 2 blant annet i Trondheim. Filmen er oppfølgeren til Netflix sin aller mest strømmede ikke-amerikanske film noensinne; Troll. Troll 2 kommer forhåpentligvis i løpet av året, og selv om førstefilmen egentlig var et lite gjesp sånn kvalitetsmessig, er det lett å forstå den eksotiske tiltrekningskraften trollfilmen hadde på særlig utlendinger. 

Verdenssuksessen Ibelin (internasjonalt nå kjent som The remarkable life of Ibelin), gikk først på norske og internasjonale kinoer, og til stor suksess. Etter at Netflix kjøpte opp filmen og delte den ytterligere med verden, tok det helt av.

Neste uke kommer den trolig til å bli Oscar-nominert, og kanskje også vinner den i mars, eller når utdelingen blir utsatt til grunnet L.A.-brannene. Men uansett er Ibelin en historie som har truffet og berørt hjerter over hele planeten, enten dette er spillentusiaster og gamere, eller ikke. 

Også flere andre norske produksjoner gjør det skarpt der ute for tiden - i blant dem Armand (2024). Debut-langfilmen til regissør Halfdan Ullman Tøndel, barnebarn av Liv Ullmann og Ingmar Bergman, kan også sanke en Oscar-nominasjon. Filmen er uansett skamrost både på festivaler og av kritikere, samtidig som hovedrolleinnehaver Renate Reinsve (et allerede internasjonalt kjent navn etter supersuksessen Verdens Verste Menneske i 2021) har tilført filmhistoriens lengste, sykeste, og mest uforglemmelige latterscene på film! 

Og så må jeg bare få dra frem Dag Johan Haugeruds filmtrilogi for 2024; Sex - Drømmer - Kjærlighet, tre filmer som også har blitt lagt merke til langt utover Norges grenser, og som står igjen som kanskje Norges beste filmtrilogi noensinne. 

Den norske bølgen er med andre ord både nasjonalt og internasjonalt stor, og har gjort seg bemerket på et nivå vi sjelden her til lands har opplevd før. I en tid hvor kinobesøket visstnok har gått ned (selv om det totalt sett nesten ikke er tilfelle likevel), er det også gledelig å se at norske produksjoner konsumeres igjennom strømmemarkedet.

Til slutt deler jeg velvillig ut et lite, men saftig og velplassert piskeslag til norsk kultur- og filmpolitikk som i klassisk treig, norsk sidrompa tempo og fravær, ikke klarer å verdsette, få med seg eller satse mer penger på denne næringen og bransjen.

At norske tilskuddsordninger og politikere slik fortsetter å motarbeide denne fremgangen ved å trekke og ikke øke bevilgninger og rammer, er dessverre den litt mer grelle siden av denne i utgangspunktet fine saken. 

Men, til høsten er det stortingsvalg, og da kan det bli bedre rammer også for norsk filmkultur og miljø, bare ikke FRP kommer til (kultur)makten, for da blir det verre folkens. De har allerede sagt og lovet at det skal kuttes ytterligere på den fronten, så husk på dét når dere går til stemmeurnene i høst, mine felles landsmenn!

Måtte den norske bølgen bare bli større og sterkere, dra med seg alle som motarbeider den på veien, og fortsette sin seiersgang!